Veolia a Pražské vodovody a kanalizace (PVK) jsou dlouhodobými klienty Etnetera Core a jsou otevřeny inovacím. V rozvoji svých digitálních portálů ale postrádaly jasný směr. Na podzim 2022 jsme se proto spolu s klientem pustili do mapování zákaznických cest a příležitostí, které na nich leží, přidali jsme analýzu trhu, konkurence, UX a komunikace. Výsledkem pak byla na jaře 2023 jasná roadmapa, podle které teď Veolia a PVK postupují při rozvoji svých digitálních řešení.
Rozumný, podložený a prioritizovaný plán jim také interně přispěl ke schválení navýšeného rozpočtu na digitální transformaci. Projekt je ukázkou využití kompletního CC frameworku Etnetera Sense, který dává plastický obrázek o současné situaci a návrhy, jak se posunout vpřed.
Jak jsme v projektu postupovali?
Krok první: Cíle
Pomocí metody Business Impact & Objectives jsme spolu s klientem definovali cílový stav. Základní myšlenkou bylo, že skvělý samoobslužný portál a podpora jeho používání má usnadnit život jak koncovým zákazníkům, tak i pracovníkům Veolie a PVK.
“Lepší zákaznická zkušenost se odrazí v nižších nákladech na podporu zákazníků a ve zvýšení prodeje vedlejších služeb. V konečném důsledku se pak úspěch v digitální transformaci může promítnout i do levnějších dodávek vody,” popisuje Filip Mandík, CEO Etnetera Sense, že rozhodně nešlo jen o teoretické cvičení.
Krok druhý: Konkurence
Vodu každý odebírá jen od jednoho dodavatele, záměrně jsme tedy do srovnání zařadili portály dodavatelů jiných utilit, zejména energií. Dostali jsme tak relevantnější obrázek, s čím portály Veolie a PVK jejich uživatelé srovnávají. A také dobrou představu o standardu trhu, funkcích a best practise.
Krok třetí: Zákazníci vs. uživatelé
Když jde o dodávky vody, každý si asi snadno vybaví vyúčtování za odběr ve svém domě. Jenže je to složitější. Někteří uživatelé portálů dokonce ani nejsou zákazníky Veolie nebo PVK v pravém slova smyslu - třeba SVJ organizují odečty vodoměrů a rozúčtovávají spotřebu mezi partaje. Ještě méně intuitivní jsou potřeby municipalit, tedy měst a obcí, které jsou s Veolií a PVK ve vztahu odběratele a zároveň i obchodního partnera. Čtvrtou zásadní skupinou, kterou jsme identifikovali a dál s ní pracovali, jsou velké firmy a výrobní podniky.
Specifické potřeby všech 4 skupin nám pomohly pochopit hloubkové rozhovory s jejich zástupci. Pomocí Value Proposition Designu jsme se pak podívali, kde přesně funkce sedí s potřebami klientů a kde se nepotkávají. Empathy Canvas pak tento pohled obohatil o emoce uživatelů.
Head of Customer Services Department, Veolia
CEO & Business Consultant, Etnetera Sense
Krok čtvrtý: Zákaznické cesty
Neteče voda, jak to? Na chatě nikdo není, co když tam teče voda proudem? Jak mám přepsat odběrné místo na někoho jiného? Kde najde účtárna fakturu za loňský červen? Série workshopů se zástupci Veolie a PVK nám pomohla detailně zmapovat na šest desítek zákaznických cest. Pojmenovali jsme na nich přes 50 příležitostí pro digitální transformaci v rozsahu od quick win po projekt a zanesli je do aplikace TheyDo.
“Pokud začneme se zákazníkem vztah a procesy offline, je později velmi náročné přesvědčit ho začít využívat samoobslužné online možnosti řešení zákaznických požadavků - registrace do portálu je velkým blockerem,” zmiňuje Filip Mandík jeden z podstatných insightů, který byl společný pro velkou část zákaznických cest.
Krok pátý: UX Gaps analýza
Při analýze konkurence jsme se dívali nejen na to, zda funkce je či není k dispozici, ale i na její dostupnost a jednoduchost použití. Při UX Gaps analýze jsme se podrobněji zaměřili vedle klientských portálů i na veřejné weby Veolia a PVK a mobilní aplikaci, u které se hodnotila mimo jiné i její potřeba. Pomocí heatmap jsme vyhodnotili prioritizaci informací na stránkách a přidali na seznam další příležitosti.
Krok šestý: Komunikace
Obracíme se v komunikaci přímo na zákazníka? Zaměřili jsme se na to, zda uživatel v každém kroku ví, co má dělat, co ho ještě čeká a co k dokončení akce potřebuje. U klíčových prvků jsme připravili ukázku, jak je možné komunikaci upravit, aby byla skutečně customer centric.
Head of Customer Services Department, Veolia
Head of Customer Services Department, Veolia
CEO & Business Consultant, Etnetera Sense
Přečtete si case study