10
.
2
.
2024
|

Jak přistoupit k tvorbě „digitálního” produktu — a co je to MVP.

Co je to ten digitální produkt?

Digitální produkt je softwarový produkt nebo služba, které se pokoušejí vyřešit problém pro skupinu lidí, kteří se snaží splnit nějaký svůj úkol, či potřebu. Jednoduše — většina našeho osobního času je věnována právě digitálním produktům.
Naším cílem je vyřešit problém zákazníka. Podtrženo.

Takže jak přistoupit k tvorbě produktu?

  • Tak přeci mám nápad na fantastickou aplikaci, která mi srovná ceny mezi online supermarkety….
  • Mně to přeci dává smysl, aby mi pes mohl zavolat, když je smutný…
  • Mně by se přeci líbilo, abych mohl přes aplikaci investovat do …..
  • Já chci mít online tuto, či tuto informaci (třeba konečně zdravotní, tak aby se mě vždy lékař nemusel ptát, kolikrát že jsme měl zlámané ty nohy :D)…
  • Ostatní to přeci také musí štvát, takže když to vyřeším, tak mi za to pak všichni zaplatí, a já/business/korporát budu v balíku…
  • Já nechápu, že to ještě není online…

Tak to jdu udělat… Svět by byl krásný, kdyby takhle fungoval, ale bohužel realita je vždy alespoň trochu jiná než si ji představujeme. Je jedno v jakém prostředí se zrovna pohybujeme. V určitém tónu se to neustále opakuje.

Ať se jedná o korporát, který chce udělat novou appku/službu na to či ono, ať jsem malý podnikatel (tedy „startupista”), který chce vyřešit svůj problém novým online nástrojem, tak často selžou jen proto, že si neudělají nutné minimum domácího úkolu a dostatečně nechallengují ten svůj skvělý NÁPAD.

Což často vede k tomu, že je to moc drahé vyvinout, nebo to nikdo nechce nakonec koupit, nebo ke kombinaci :D.

Protože když nejsme k nápadům kritičtí, nekoukáme se na to, co je opravdu problém zákazníka, či si říkáme, že to nějak uděláme (a pak už prostě prodáme na sílu), tak to dopadá zpravidla nějakou formou nezdaru. 🌋Ze zkušenosti vídáme nejčastěji 2 příčiny nezdaru:

Příčina číslo 1 — neudělal jsem si domácí úkol.

A tedy nevím, jaký zákaznický problém opravdu řeším, proč, a jestli je za dané řešení někdo vůbec ochotný zaplatit (případně zda to náhodou již neexistuje)💰.

Předejděte tomu správnou definicí problému, návrhem řešení a Value Proposition Designem, ať víte jestli máte tzv Market Fit vašeho řešení s trhem. Step By step návod případně ZDE

Příčina číslo 2 — chci toho příliš najednou.

A tedy vývoj trval příliš dlouho než jsem dostat produkt na trh a vývoj byl velmi drahý, takže teď nemám peníze 💲 a čas 🕰️ na rozvoj či úpravu produktu.

Předejděte tomu iterativním vývojem a rozvojem, který vám pomůže být co nejefejtivnější a přemýšlet o MVP — tedy minimálním produktu, který vám pomůže validovat řešení na trhu a zachovat prostředky pro budoucí rozvoj nebo pivoting produktu 📈.

Jděte směrem k MVP – aneb co by mělo být naším cílem a proč.

Máte definovaný správně problém, který pro zákazníky chcete vyřešit, máte návrh řešení, tak a Doporučuji začít od konce toho, čeho chceme na začátku dosáhnout. Je potřeba připomenout, že ani Řím nepostavili za den.Přístup stavím na agilní metodice a design thinkingu.

Cílem vytvořeného přístupu a postupu je:

  • dostat produkt, co nejdříve, k validaci zákazníky
  • necílit na to mít hned vysněný kompletní produkt, ale vytvořit tzv. MVP

Chcete proniknout hlouběji do konceptu MVP a pochopit, jak rychle iterovat a vylepšovat svůj produkt? Dozvíte se o běžných úskalích, důležitosti rychlého selhání a o tom, jak efektivně testovat poptávku na trhu a získávat cennou zpětnou vazbu.Celý článek si přečtěte na webu Medium.

Přečti si taky