Co pro tebe role CEO znamená?
Manželka měla před časem vtipnou skepsi, co dál. Že děti už máme, hypotéku, bydlení a psa jakbysmet, odmaturováno, odpromováno, vdáno/oženěno, oba máme dobrou práci. Takže před námi není nic, co bychom “měli splnit”. Vidíte, a já se nikdy v životě necítil svobodnější a spokojenější. Nemám před sebou žádné milníky, ani roli CEO tak nevnímám – byl to prostě logický krok, ale necítil jsem k němu žádný tlak společnosti, není to pro mě statusová záležitost. Aby tým mohl fungovat, potřebuje někoho, kdo dělá rozhodnutí a myslí dopředu.
Jak se to promítá ve tvém přístupu k práci?
Osobně to vidím, že máme v životě k dispozici tak 4000 týdnů, což znamená 70 až 80 tisíc hodin pracovního času. A já si říkám, hele, když už, pojď s tím dělat něco, co má nějakou přidanou hodnotu a co dává smysl.
Co to podle tebe je?
Dlouhodobá udržitelnost byznysu – jak našich klientů, tak toho našeho. Firma může krátkodobě maximalizovat tržby a zisk, nebo se zaměřit čistě na efektivitu a tvrdě si hlídat náklady, ale pokud chce obstát v dlouhodobém horizontu, nezbývá jí nic jiného, než se skutečně upřímně a do hloubky zajímat o potřeby svých zákazníků a celý byznys stavět kolem nich. A právě s tímhle Customer Centric přístupem firmám pomáháme. Digitalizace je jen nástroj, skutečný cíl je zlepšit život lidem.
Upřímně, konzultanti obecně nemají tu nejlepší pověst, někdy přinesou řekněme povrchní řešení odtržené od reality. Vnímáš to taky?
Samozřejmě, proto bych nikdy nestavěl samostatnou konzultačku bez zázemí technologické firmy, vývoje a praxe. Po půl roce ztratí náskok a kontakt s realitou a zapadne do stejných kolejí jako její klienti. Může čerpat už jen z toho, co řeší pro ostatní klienty, a to je málo. Takže té skepsi ke konzultantům rozumím, nicméně to není náš případ – právě díky propojenosti celé Etnetera Group. A obecně vzato, potřeba konzultantského pohledu zvenčí, který není zatížený denní rutinou a interními tlaky, ve firmách je. Manažeři nemají prostor podrobně studovat konkurenci, udržovat si přehled o state-of-the-art technologiích na trhu, po čase ztratí přenositelné zkušenosti z jiných firem…
Představu o potřebách svých zákazníků ale asi mají, ne?
Ano, ale od řadového zaměstnance po vrcholného manažera každý trochu jinou, ze svého úhlu pohledu a nedokážou si z těch útržků poskládat ucelený obrázek. Nemají metody a nástroje jak systematicky mapovat zákaznické cesty jednotlivých segmentů, pojmenovat příležitosti, prioritizovat je podle přínosu pro klienty a pro byznys, těžko odhadnou náročnost implementace… Právě pro tuhle expertízu si najímají nás. Vždycky je to ale společná práce na obou stranách, tak vzniká nová hodnota, kterou my sami, ani oni sami nedokážou přinést.
Sense je nejmladší částí skupiny Etnetera. Proč vznikl?
Během 25 let se podařilo v Etnetera Group vybudovat 4 firmy s hlubokou expertízou ve svém oboru od vývoje software přes datovou analýzu a marketingovou automatizaci po kreativní agenturu. Ale chyběl poradenský tým, který by to všechno propojoval a pomáhal klientům, aby jejich digitální projekty dávaly lepší smysl. Tohle místo zaplnil Jirka Štěpán, jeden ze zakladatelů Etnetery, v roce 2021 založením Etnetera Sense.
Kdy jsi do Sense přišel ty?
Byl jsem první zaměstnanec. Spolu s námi je u všeho od začátku Petr Hingar, společně postupně rozšiřujeme tým. Jirka Štěpán svou úlohu v Sense splnil tím, že ho dovedl do stádia úspěšného MVP, které na trhu našlo základní market fit. Postupně jsme asi rok připravovali předání, od dubna je tedy Sense v mých rukou. Jirka se přesouvá do vedení Etnetera Group spolu s Martinem Paličkou, kde má na starosti produktovou strategii celé skupiny a zároveň nastavování funkční synergie. Nepouštíme ho ale úplně, v Sense dál částečně působí jako konzultant a jsem moc rád, že můžeme využívat jeho velkou expertízu.
Jak synergii ve skupině pocítí klient?
Představte si třeba, že vám architekt navrhne oslnivý dům, pro který se nadchnete. Jenže když si ho pak chcete nechat postavit, u stavitele tvrdě narazíte. Vymyslel to architekt moc složitě? Nebo je jen stavitel líný hledat řešení? Těžko mezi nimi budete dělat mediátora. V Etnetera Group vás tahle nevděčná role nečeká. Kolegové z ostatních částí skupiny jsou připraveni na nás navázat a pustit se do práce. Samozřejmě ne všechno se dá vymyslet na začátku, proto konzultant sleduje i realizaci. Dohlíží, aby to pořád dávalo smysl a neuhlo se od původní idey.
Co když mám svého IT dodavatele, se kterým mám nastavené dlouhodobé vztahy?
To se samozřejmě taky stává. Naše výstupy dávají smysl vždycky, pomůžeme vám napsat zadání pro vašeho IT dodavatele tak, aby to dobře dopadlo. Často se na nás obrací i firmy, které aktuálně dodavatele hledají. Hodně firem už zjistilo, že je pro ně náročné interně tvořit RFPs, tedy zadání do tendrů. Sice vědí, jakou mají potřebu, ale už nedokážou popsat řešení či způsob, jak se k řešení dostat. Pomáháme jim odřídit tendr, aby si vybrali opravdu dobře a byli spokojeni i v budoucnu.
Jaké plány do budoucna máš se Sensem ty?
Osobně mi vyhovuje určitá živelnost, která přináší lidem v týmu velkou svobodu a z mé zkušenosti pak odvádějí tu nejlepší práci. Není cílem mít několik seniorů, kteří vyhrají zakázku, a pak na to poslat bandu juniorů, to v dlouhodobém horizontu spíš všemu škodí. Jádrem týmu, které odvede většinu práce, by mělo být několik seniorů podpořených primárně mediory. Budeme mít i několik juniorů, kteří se co nejrychleji posunou dál. Kdo by u nás chtěl pracovat, může mrknout na Cocumu. Získá myslím dobrou představu, jak to u nás chodí 🙂
A pro klienty?
Kromě pomoci se zaváděním Customer Centric přístupů s využitím Customer Journey Mappingu nebo Service Blueprintu a dalších metod se chystáme nabízet pomoc i se samotným Product Managementem. Z důvodů, o kterých jsme už mluvili, mají interní “produkťáci” těžký život a my jim ho dokážeme dost ulehčit. Zajímavá je i oblast CDP – Customer Data Platforem, jako je Meiro nebo Exponea pro marketingovou automatizaci.
Jak tam vidíte svou konzultační roli?
Implementace je jedna věc, a v tom jsou skvělí naši kolegové z Etnetera Activate, my zase pomůžeme se scénáři, co přesně v dané firmě automatizovat, jak ten potenciál využít naplno. To jsou aktuální věci, které sledujeme. V poslední době se zaměřujeme i na procesní efektivitu. Nicméně základem toho, co nám dává smysl, zůstává přinášet Customer Centricity do firem.
Jak řešíš work-life balance?
Zjistil jsem, že spíš než work-life balance je pro mě vhodný conscious unbalance, tedy vědět, kdy se čemu věnuju, s jakým focusem a proč. Začal jsem používat Whoop – ne proto, aby mě řídil, ale protože občas pod tíhou všeho je těžké zastavit se a poslechnout své tělo, že potřebuje odpočinek. Vestavěným stabilizátorem je pro mě sauna, cvičení, odpoledne si dát v práci pravidelných “dvacet”, muset dojít se psem a zařídit, abychom i doma fungovali jako rodina.
Co tě dělá opravdu spokojeným?
Je to koktejl více věcí najednou a ideálně v něm příliš nehraje roli alkohol 🙂 Zdraví, odpočinek, naplnění v práci, zdravé děti, čas na rodinu a na sebe, bezpečné zázemí, to, že se na sebe s manželkou každý den těšíme. Že můžu myslet do budoucna a nebát se přítomnosti.